Overslaan en naar de inhoud gaan

RMO
Onze Rijdende Melk Ontvangst (RMO) transporteurs rijden jaarlijks zo’n 3 miljoen kilometer om de melk van onze melkveehouders naar onze fabrieken te brengen. CO₂-reductie realiseren we met name door ritten efficiënter te plannen en door aanvullende maatregelen van onze vervoerders, zoals het gebruik van nieuwere en schonere vrachtwagens. Ook passen een aantal van hen CO₂-compensatie toe. In 2023 hebben we een pilot uitgevoerd met Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) bij een van onze RMO transporteurs. Dit is een biodieselbrandstof die wordt geproduceerd uit hernieuwbare bronnen zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afvaloliën. Het gebruik van HVO in vrachtwagens levert een CO₂-besparing op van 90%. Door HVO bij één transporteur van augustus tot en met december 2023 in te zetten, hebben we in 2023 354 ton CO2 bespaard.

Transport naar de klant
In 2023 hebben we voor ons transport binnen Europa gekeken welke mogelijkheden er zijn om dit duurzamer te doen. We hebben naar verdere bestemmingen binnen Europa meer gebruikgemaakt van trein en short sea, waardoor minder kilometers over de weg zijn afgelegd. Voor het transport van eindproducten blijven we zoveel mogelijk voortransport naar de havens over water doen en daarbij de laadruimte optimaal benutten.

In Gorinchem werd 92% van onze eindproducten over water vervoerd (in 2022 was dat 90%), in Scharsterbrug 94 (in 2022 was dit 89%) en in Barneveld 82% (in 2022 was dit 83%). In 2023 is Scharsterbrug gebruik gaan maken van een binnenvaart terminal die dichter bij onze fabriek ligt en gaan we ons voortransport bij export vanaf Putten ook over water verzorgen. We zijn afgelopen jaar ook onderzoeken gestart op het gebruik van elektrisch vervoer en/of biobrandstof door onze transporteurs. In 2024 gaan we hiermee verder om tot concrete plannen te komen.

Uitbreiding magazijn
Daarnaast breiden we ons eigen magazijn bij onze fabriek in Gorinchem en Barneveld uit. Het gaat om een uitbreiding van circa 13.500 palletplaatsen. Door deze uitbreiding voorkomen we dat er onnodige kilometers gemaakt worden naar en van externe locaties. Zo behalen we een significante reductie in het aantal afgelegde kilometers.