
RMO
Onze Rijdende Melk Ontvangst (RMO) transporteurs rijden jaarlijks zo’n 3,7 miljoen kilometer om de melk van onze melkveehouders naar onze fabrieken te brengen. CO₂-reductie realiseren we met name door ritten efficiënter te plannen en door aanvullende maatregelen van onze vervoerders, zoals het gebruik van nieuwere en schonere vrachtwagens. Ook passen een aantal van hen CO₂-compensatie toe. Sinds augustus 2023 hebben we een pilot uitgevoerd met Hydrogenated Vegetable Oil (HVO) bij één van onze RMO-transporteurs. Dit is een biodieselbrandstof die wordt geproduceerd uit hernieuwbare bronnen zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afvaloliën. Het gebruik van HVO in vrachtwagens levert een CO₂-besparing op van 90%. Door de gehele pilot van augustus 2023 tot en met april 2024 in te zetten, hebben we in deze periode 534 ton CO₂ bespaard.
Transport naar de klant
In 2024 hebben we voor ons transport binnen Europa gekeken welke mogelijkheden er zijn om dit duurzamer te doen. We hebben naar verdere bestemmingen binnen Europa meer gebruikgemaakt van trein en short sea, waardoor minder kilometers over de weg zijn afgelegd. Voor het transport van eindproducten blijven we zoveel mogelijk voortransport naar de havens over water doen en daarbij de laadruimte optimaal benutten.
Uitbreiding magazijn
In 2023 is ons eigen magazijn bij onze fabrieken in Gorinchem uitgebreid en in 2024 ook het magazijn in Barneveld. In Gorinchem gaat het om een uitbreiding van ongeveer 2.500 palletplaatsen. In Barneveld hebben we 11.000 extra palletplaatsen tot onze beschikking gekregen. Door deze uitbreidingen van onze magazijnen worden er minder kilometers gemaakt naar en van externe locaties. Wij verwachten hiermee in 2025 meer dan 600 ritten te besparen.