Overslaan en naar de inhoud gaan

In 2024 bestond Vreugdenhil Dairy Foods zeventig jaar. Een bijzonder moment voor een familiebedrijf dat ooit begon in Driebergen en inmiddels melkpoeder levert aan meer dan 130 landen. Maar ook 2025 is een jaar om bij stil te staan. Want twintig jaar geleden begonnen melkveehouders met het rechtstreeks leveren van hun melk aan Vreugdenhil. Een kantelpunt in de geschiedenis van het bedrijf en het begin van een hechte samenwerking. 

Jubileumfeest
In 2024 werd het 70-jarig jubileumfeest van Vreugdenhil Dairy Foods gevierd.

Wat maakt 2025 voor jou een mijlpaal?
"Precies twintig jaar geleden begonnen melkveehouders met het rechtstreeks leveren van melk aan Vreugdenhil. Dat was een logisch vervolg op de overname van de fabriek in Gorinchem. De melkveehouders die daar al leverden, bleven dit doen, en een deel van hun melk ging voortaan ook naar Scharsterbrug. Vanaf dat moment sloten ook steeds meer melkveehouders uit het Noorden zich bij ons aan. Voor het eerst hadden we het hele proces in eigen hand: van het ophalen van de melk tot de productie van voedzame en smaakvolle melkpoeders. Dat gaf ons vrijheid én verantwoordelijkheid. Terugkijkend was dit een echte omslag. Niet alleen zakelijk, maar ook in onze bedrijfscultuur. We stonden opeens veel dichter bij de melkveehouders: en dat zijn we altijd blijven doen. Zelf was ik toen nog geen bestuurder, die rol vervulde mijn vader Jaap. Maar ik voelde wel hoe bepalend deze stap was voor de richting die we zijn opgegaan.”

Wat betekende die stap concreet voor Vreugdenhil?
“Voorheen waren we deels afhankelijk van derden voor het leveren van melk. Nu konden we elke stap zelf organiseren en verbeteren. Dat bracht focus. We zijn gaan investeren in installaties, in logistiek, in mensen, maar ook in de relaties met onze melkveehouders. Als je samen aan iets bouwt, moet je elkaar begrijpen. Dat zit niet in alleen plannen, maar juist in hoe je dagelijks met elkaar omgaat. Elkaar leren kennen. Luisteren. Eerlijk zijn over wat goed gaat én wat beter kan.”

Jan Vreugdenhil

Als familiebedrijf hebben we altijd gewerkt met een blik op morgen. We maken geen snelle keuzes. We willen het goed doen.

Jan Vreugdenhil, bestuurder Vreugdenhil Dairy Foods
Jan en Jaap Vreugdenhil
Archieffoto van Jan en Jaap Vreugdenhil op het kantoor in Nijkerk.

Wat maakt die samenwerking met melkveehouders zo waardevol?
“Zij zijn het fundament. Zonder hun melk hebben wij geen producten en ingrediënten. Maar het gaat verder dan dat. De melk die we ontvangen, is van hoge kwaliteit. Dat komt omdat onze melkveehouders iedere dag met vakmanschap zorgen voor hun koeien, hun land en hun bedrijf. Ze denken mee, schakelen snel en leveren constant. Dat is iets waar je als bedrijf alleen maar heel dankbaar voor kunt zijn.”

Die dankbaarheid klinkt door in de campagne ‘Petje af’. Wat is daarvan het idee?
“We willen onze waardering laten zien. Niet met grote woorden, maar met een gebaar dat past bij wie we zijn: nuchter en oprecht. Petje af is onze manier om te zeggen: we zien wat jullie doen, en we waarderen dat. Melk is een prachtig product, maar je krijgt het niet cadeau. Daar gaat vroeg opstaan aan vooraf. Zorg, aandacht, kennis. En soms ook gewoon doorzetten als het tegenzit. Of dat nu tijdens een nat voorjaar is, bij veranderende regelgeving of stijgende kosten: onze melkveehouders blijven gaan. Dat verdient erkenning.

En dat geldt ook voor onze RMO-chauffeurs. Zij zijn het dagelijkse aanspreekpunt op het erf, zorgen dat de melk netjes en op tijd bij de fabriek aankomt. Samen vormen we een keten waarin iedereen zijn rol serieus neemt.”
 

Petje af

Wat zegt deze samenwerking over de manier van werken bij Vreugdenhil?
“Als familiebedrijf hebben we altijd gewerkt met een blik op morgen. We maken geen snelle keuzes. We willen het goed doen. En daar hoort bij dat je bouwt aan relaties die tegen een stootje kunnen. Twintig jaar geleden kozen we bewust voor een directe band met de melkveehouders. Omdat we geloven dat die nabijheid leidt tot betere producten. Tot onderling vertrouwen. Tot echte samenwerking. Dat zit inmiddels in onze cultuur: ‘van gras tot glas’.”

Jan Vreugdenhil met melkveehouder

Hoe zie je de toekomst voor je?
“We blijven investeren. In duurzaamheid, technologie, én in mensen. Onze fabrieken in Barneveld, Gorinchem, Scharsterbrug en Putten vormen een stevige basis. En het mooie is: elke locatie heeft zijn eigen specialisatie, maar overal geldt dezelfde inzet op kwaliteit en voedselveiligheid. De wereld verandert snel. Klanten stellen hogere eisen. Klimaat, regelgeving en markten vragen om aanpassingsvermogen. Maar zolang we dat samen doen, samen met onze melkveehouders, leveranciers, medewerkers en klanten, kijk ik daar met vertrouwen naar.”

Jullie organiseren dit najaar Open dagen voor leveranciers. Wat kunnen ze verwachten?
“We openen in september en oktober de deuren van twee fabrieken voor melkveehouders en RMO-chauffeurs. Niet alleen om te laten zien wat we doen, maar vooral om te laten zien hoe wij hun melk verwerken en verwaarden tot prachtige producten en om met elkaar in gesprek te gaan. Want uiteindelijk draait alles om die samenwerking. Er is ruimte voor ontmoeting, voor vragen, voor trots. We staan stil bij twintig jaar rechtstreekse levering, maar kijken ook samen vooruit. Want we geloven in een toekomst waarin we samen blijven ondernemen, met oog voor mens, dier en product. En dan zeggen we nog een keer: petje af voor iedereen die daaraan bijdraagt.”

RMO in Scharsterbrug
Onze productielocatie in Scharsterbrug.
Over Vreugdenhil: Onze locaties

Over Vreugdenhil Dairy Foods 
Sinds 1954 zijn we als Nederlands familiebedrijf actief op de zuivelmarkt. Iedere dag werken we hard om al het goede van melk beschikbaar te maken aan iedereen in de wereld. Wij zijn gespecialiseerd in melkpoeder, met vier productielocaties in Gorinchem, Scharsterbrug, Barneveld en Putten, een hoofdkantoor in Nijkerk en een kantoor in Madrid (Spanje). Vreugdenhil Dairy Foods verwerkt anderhalf miljard kilogram melk tot hoogwaardige nutritionele producten en ingrediënten, die we naar 130 landen exporteren. Onze ingrediënten voor de voedingsindustrie worden vooral in Europa afgezet. Melkpoeder voor consumentengebruik gaat met name naar Afrika en het Midden-Oosten en onze specifieke toepassingen vinden hun weg naar Azië. Vreugdenhil Dairy Foods heeft ruim 500 medewerkers en een jaaromzet van ca. 1,1 miljard euro.