Overslaan en naar de inhoud gaan

Jan, wat houdt jouw rol precies in?
“Ik ben coördinator van onze RMO-chauffeurs. Dat betekent dat ik contact onderhoud met de vervoerders en de bijscholingen organiseer. We werken met zelfstandige vervoerders en dat werkt heel prettig. Een extra ophaling of vraag rondom het ophaalschema zijn vaak al geregeld voordat wij ervan weten.”

Wat maakt een RMO-chauffeur anders dan een reguliere vrachtwagenchauffeur?
“Een RMO-chauffeur heeft een andere verantwoordelijkheid. Hij neemt direct melkmonsters, waar de veehouders ook op uitbetaald worden, en is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de melk tijdens het transport. Dat is een grote rol, die vraagt om zorgvuldigheid en betrokkenheid.”

Hoe vaak komen de chauffeurs bij de melkveehouders?
“Gemiddeld elke drie dagen. De RMO-chauffeurs zijn daarmee onze ogen en oren op het erf. Ze hebben vaak een persoonlijke band met de melkveehouders en zijn echte ambassadeurs voor Vreugdenhil.”

Jan ter Maaten

“De RMO-chauffeurs zijn onze ogen en oren op het erf. Ze hebben vaak een persoonlijke band met de melkveehouders en zijn echte ambassadeurs voor Vreugdenhil.”

Jan ter Maaten, coördinator RMO-chauffeurs.

Hoe zit het met bijscholing?
“Die is er jaarlijks in het voorjaar. Sinds vorig jaar doen we ook e-learning, maar de fysieke bijeenkomsten blijven belangrijk. Daarin bouwen we aan de persoonlijke band en kunnen we echt met elkaar in gesprek.”

Wat maakt het voor jou leuk om met chauffeurs te werken?
“Ze hebben het hart op de tong. Dat zorgt voor open communicatie en goede samenwerking. En doordat zij zo’n goed contact hebben met de melkveehouders, is het voor alle partijen een win-win.”

De RMO’s hebben een nieuw uiterlijk gekregen. Waarom was dat belangrijk?
“Het was een langgekoesterde wens. Ons logo stond er al op, maar er was geen eenheid in uitstraling. Nu hebben we een herkenbaar design dat opvalt onderweg. Onze 21 RMO’s rijden bij vier verschillende vervoerders en gaan gemiddeld één keer per week door de wasstraat. Zo blijven ze samen met de chauffeurs ons stralende visitekaartje op het erf.”

Waarom deze extra aandacht op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur?
“Onze RMO-chauffeurs rijden 24/7, ook bij nacht en ontij. Dat mag best wat meer gewaardeerd worden. Daarom zeiden we op 11 december: Petje af!”

RMO melkveehouder en chauffeur