Onze producten
Voedingsrijke en smaakvolle producten
Zuivel is een bron van energie en eiwitten van hoge kwaliteit. Daarnaast draagt zuivel bij aan de inname van de dagelijks benodigde hoeveelheden calcium, magnesium, vitamine B2, B5 en B12. Het doel van Vreugdenhil is meer mensen bereiken met al het goede van melk. Milk nutrition in everyone’s daily diet!
Veilige producten zijn een voorwaarde voor het bijdragen aan de gezondheid van consumenten. Zo zijn alle productielocaties van Vreugdenhil Dairy Foods gecertificeerd volgens de internationaal erkende voedselveiligheidstandaard FSSC 22000.
Topics binnen voedingsrijke en smaakvolle producten

Minder productkwaliteitsklachten
Voedingsrijke en smaakvolle producten
Minder productkwaliteitsklachten

Veilige producten zijn een voorwaarde voor het bijdragen aan de gezondheid van consumenten. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar het betekent dat kwaliteit elke dag prioriteit heeft. Al onze productielocaties zijn gecertificeerd volgens de internationaal erkende voedselveiligheidstandaard FSSC 22000. Alle producten worden dus beoordeeld op voedselveiligheid. In 2020 moeten we gaan voldoen aan een nieuwe versie van deze norm, dit vraagt om enkele aanpassingen. Zo bekijken we bijvoorbeeld welke risico’s leveranciers van producten en diensten met zich meebrengen.
In 2019 hebben we door middel van gerichte projecten de kwaliteit en voedselveiligheid verder geborgd. Zo zijn bij enkele productielijnen aanpassingen doorgevoerd om te voldoen aan de laatste normen. In Scharsterburg hebben we de kleedkamer, het kantoor en de kantine met een loopbrug verbonden aan de fabriek. Ook zijn de omkleedvoorzieningen aangepast.
Deze maatregelen dragen bij aan verbeterde hygiëne door minder kruisend verkeer, wat zorgt voor een verbeterde voedselveiligheid.
Een graadmeter voor ons succes is het aantal klachten van klanten over de productkwaliteit. In 2019 telden we 0,31 klachten per 1.000 ton product. Dat aantal ligt iets hoger dan het aantal klachten in 2018 (0,25). Daarmee is ons doel om het aantal klachten ten opzichte van 2018 stabiel te houden, net niet behaald. Onze doelstelling voor 2022 is minder dan 0,20 kwaliteitsklachten per 1.000 ton product te behalen. Om dit te realiseren, starten we in 2020 met een verbeterprogramma in Gorinchem.
Onze afdeling Customer Service behandelt de klantklachten. Deze klachten worden in een centraal systeem vastgelegd en de betrokken afdeling wordt gevraagd de klacht te onderzoeken, verbetermaatregelen op te stellen en deze door te voeren. Jaarlijks beoordelen we de effectiviteit van ons klachtmanagementsysteem. Onze uitdaging zit niet zozeer op het gebied van productkwaliteit, maar op het gebied van (transportgerelateerde) schades en leveringen. Het doel voor 2020 is om het aantal klachten te verminderen. De optimalisatie van de administratieve processen in SAP zal hieraan een bijdrage te leveren.
“Een goede klachtenafhandeling is belangrijk voor de toekomst”

Jikke Douma
Voedingsrijke en smaakvolle producten
Jikke Douma
“Een klacht over je product is nooit leuk. Maar een goede klachtenafhandeling is wel degelijk heel belangrijk. Daarom heeft het onderzoeken van de aard van de klacht en het opstellen van verbetermaatregelen hoge prioriteit. Klachten worden bij Vreugdenhil in een centraal systeem vastgelegd. De betrokken afdeling onderzoekt de klacht samen met de mensen op de werkvloer en kijkt welke verbeteracties nodig zijn om vergelijkbare problemen in de toekomst te voorkomen.”
“In 2019 raakte een serie producten beschadigd tijdens het transport. Samen met een team van de afdeling Expeditie van onze fabriek in Gorinchem zijn we in de klacht gedoken en hebben we gezocht naar een oplossing. De schade werd veroorzaakt door een partij pallets die inefficiënt in de container waren geladen. De pallets worden sindsdien voor deze klant efficiënter geladen. Hierdoor vallen ze niet meer om en passen er meer pallets in een container. Een extra voordeel is dat er nu geen luchtkussens meer nodig zijn voor het stabiliseren van de pallets. Hierdoor kan ook nog eens de verladingstijd met 30 minuten worden gereduceerd. Deze nieuwe manier van verladen heeft een gunstige impact op het transport doordat onze containers zo optimaal mogelijk worden geladen. Een win-win situatie. In samenwerking met de fabriek in Gorinchem onderzoeken we de mogelijkheden om deze nieuwe manier van verladen door te trekken naar andere klanten.”
Op de lange termijn is blijven monitoren en preventieve maatregelen nemen om klachten te reduceren belangrijk. Goede samenwerking is daarbij van belang. “Periodiek overleggen we met verschillende disciplines uit de fabriek, bijvoorbeeld met de verbetercoördinatoren van de verschillende afdelingen, de manager logistiek maar ook met de heftruckchauffeurs op de werkvloer. Alleen door samen te werken, kunnen we klachten blijvend de wereld uithelpen.”
Ook in 2020 focussen we ons om verdere verbeterslagen te maken in het proces om klachten te reduceren.

Onderzoek verrijken melkpoeder
Voedingsrijke en smaakvolle producten
Onderzoek verrijken melkpoeder

In 2019 introduceerden we onze verrijkte melkpoeders op de Afrikaanse markt. Door melkpoeders te verrijken met de juiste vitamines en mineralen, leveren we een bijdrage aan de bestrijding van hidden hunger. Onze doelstelling voor 2019 was het verrijken van onze eigen producten op de Afrikaanse markt.
Dit is ongeveer de helft van de producten voor Afrika. In 2019 bestond ongeveer 15% van onze eigen producten op de Afrikaanse markt uit verrijkte producten. Iedere dag werken we hard aan de ontwikkeling van nieuwe producten die voorzien in de wensen van onze consumenten. Samenwerking met onze klanten wordt daarin steeds belangrijker. En een van onze uitdagingen is het betaalbaar aanbieden van deze melkpoeders. Voor 2022 hebben we geen harde doelstellingen geformuleerd. We verwachten dat de markt op een natuurlijke manier verder zal groeien, ook buiten Afrika. De komende periode zullen we de mogelijkheden verder verkennen en onze doelstellingen aanscherpen.
Ambities, doelstellingen en resultaten
133
landen
… voorzien wij van voedingsrijke en smaakvolle melkpoeders.
Export buiten Europa
75%
export buiten Europa
... naar landen rond de evenaar, waar het klimaat niet optimaal is voor het houden van melkvee en waar de infrastructuur voor goede melkverwerking vaak ontbreekt.
Hidden hunger
15%
van de producten op de Afrikaanse markt verrijkt
... wereldwijd lijden 2 miljard mensen aan ‘hidden hunger’ en hebben een tekort aan één of meer voedingsstoffen. Om ondervoeding tegen te gaan, leveren we verrijkt melkpoeder aan de Afrikaanse markt. In 2019 was dat ongeveer 15% van onze eigen producten.