Contact

Voedingsrijke en smaakvolle producten

 

Onderzoek verrijken melkpoeder

Wereldwijd lijden bijna twee miljard mensen aan ‘hidden hunger’, een tekort aan één of meer voedingsstoffen. Dat leidt tot moedersterfte, lichamelijke achterstand, lagere intelligentie en een lagere productiviteit. Zuivel is een bron van energie en eiwitten van hoge kwaliteit. Daarnaast draagt zuivel bij aan de inname van de dagelijks benodigde calcium, magnesium, vitamine B2, B5 en B12. Samen met een klant in de Angolese markt en onderzoek van een student van de Wageningen University & Research (WUR) is gekeken hoe we nog meer essentiële voedingstoffen kunnen bieden via onze melkpoeder. Uit het onderzoek bleek dat tekorten aan ijzer, zink, vitamine A en B12 de hoogste prioriteit hebben.

In 2018 zijn testen uitgevoerd met een speciale vitaminen- en mineralenmix die we hebben ontwikkeld. Door de nieuwe mix is een glas met ons eigen merk melkpoeder (al dan niet van nature) een bron van ijzer, zink, calcium, fosfor, vitamine A, B2, B12, C en D. Het was onze ambitie om de mix in 2018 toe te voegen aan onze eigen merken voor Afrika. Maar, omdat de mix nog niet voldeed aan onze kwaliteitseisen moesten we deze verder optimaliseren waardoor begin 2019 een proef start. In 2019 willen we al onze eigen merken voor Afrika hebben verrijkt. Dit komt neer op de helft van onze producten voor Afrika.

Minder productkwaliteitsklachten

Veilige producten zijn een voorwaarde voor het bijdragen aan de gezondheid van consumenten. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar het betekent dat kwaliteit elke dag prioriteit heeft. Al onze productielocaties zijn gecertificeerd volgens de internationaal erkende voedselveiligheidstandaard FSSC 22000. Alle producten worden dus beoordeeld op voedselveiligheid. In 2017 leverden we voor het eerst ingrediënten voor kindervoeding. Ons strategisch doel tot 2022 is om de markt van kindervoeding verder te betreden. Dat betekent dat we voldoen aan zeer strenge voedselveiligheidstandaarden aangezien veiligheid bij kindervoeding cruciaal is.

Een graadmeter voor ons succes is het aantal productkwaliteitsklachten van klanten. Dat aantal wilden we met 10% verminderen ten opzichte van 2017 en dat is gelukt. In 2018 daalde het aantal klachten met 26%. Absoluut gezien telden we 0,25 productkwaliteitsklachten per 1.000 ton product. Voor 2019 is ons doel om dit niveau vast te houden. Onze afdeling Customer Service behandelt de klantklachten. De klachten worden in een centraal systeem vastgelegd en de betrokken afdeling wordt gevraagd de klacht te onderzoeken en verbetermaatregelen op te stellen en uit te voeren. Jaarlijks beoordelen we de effectiviteit van ons klachtmanagementsysteem.

 

Terug naar het overzicht