Onze producten
Voedingsrijke en smaakvolle producten
Zuivel is een voedingsrijk en smakelijk product en tevens een bron van energie en eiwitten van hoge kwaliteit. Daarnaast draagt zuivel bij aan de inname van de dagelijks benodigde hoeveelheden calcium, vitamine B2, B5 en B12. Het doel van Vreugdenhil is meer mensen bereiken met al het goede van melk. Milk nutrition in everyone’s daily diet!
Bij Vreugdenhil werken we samen met onze klanten aan de ontwikkeling van nieuwe voedingsrijke, gezonde en betaalbare producten. Ook ontwikkelen we producten voor speciale toepassingen, zoals sondevoeding, sportvoeding of babyvoeding. In 2021 zijn er zeven van deze nieuwe producten ontwikkeld.
Topics binnen voedingsrijke en smaakvolle producten

Minder productkwaliteitsklachten
Voedingsrijke en smaakvolle producten
Minder productkwaliteitsklachten

Veilige producten zijn een voorwaarde voor het bijdragen aan de gezondheid en het welzijn van consumenten. Al onze productielocaties zijn gecertificeerd volgens de internationaal erkende voedselveiligheidstandaard FSSC 22000.
Om de voedselveiligheid verder te borgen volgen onze medewerkers een verplichte voedselveiligheid training. Vanaf 2021 is deze training verplicht voor alle medewerkers, ook de medewerkers op het hoofdkantoor en externen die bij ons werkzaam zijn zoals uitzendkrachten en het schoonmaakpersoneel. In 2021 heeft meer dan 85% van onze medewerkers deze training succesvol afgerond. Daarnaast nemen we op onze locaties doorlopend maatregelen ten behoeve van de voedselveiligheid. In Gorinchem investeerden we in verbeterde metaaldetectie, in Scharsterbrug is gewerkt aan productverbeteringen en in Barneveld zijn verbeteringen doorgevoerd als gevolg van standaardisaties. Daarnaast werken we ook aan een ‘’Way of Working’ voor productie op externe locaties.
In 2021 ontvingen we 0,20 productkwaliteitsklachten per 1.000 ton product. Dit is een daling ten opzichte van 2020 (0,30), en hiermee hebben we onze doelstelling van 0,25 productkwaliteitsklachten per 1.000 ton product behaald. Alle kwaliteitsklachten behandelen we nauwkeurig, en aan veel voorkomende klachten besteden we extra veel aandacht. We gaan dan op zoek naar de exacte oorzaak van deze klachten zodat we deze in de toekomst kunnen voorkomen. Onze doelstelling voor 2022 blijft staan op <0,25 productkwaliteitsklachten per 1.000 ton product.
Onze afdeling Customer Service ontvangt en coördineert de klantklachten. Deze klachten worden in het centrale SAP-systeem vastgelegd en de betrokken afdeling wordt gevraagd de klacht te onderzoeken, te evalueren en waar nodig verbetermaatregelen op te stellen en deze door te voeren. Elk jaar beoordelen we de effectiviteit van ons klachtenmanagementsysteem. Een verbeterpunt waar we het komende jaar mee aan de slag gaan is het verder verbeteren van de analyses om bij veelvoorkomende klachten de achterliggende redenen te achterhalen.

Klanttevredenheid
Voedingsrijke en smaakvolle producten
Klanttevredenheid

Klanttevredenheid staat bij Vreugdenhil hoog in het vaandel. Om onze klanten goed te bedienen zorgen we voor vast aanspreekpunten en een snelle follow-up van vragen binnen onze organisatie.
Zo weten onze klanten altijd bij wie ze terecht kunnen met verzoeken over bijvoorbeeld prijsinformatie, monsters van producten of duurzaamheid. Geïnteresseerde klanten bieden we regelmatig een marktupdate aan. In deze update laten we relevante marktontwikkelingen zien op basis van informatie van onze klanten, leveranciers en andere bronnen. Dit doen we om onze klanten te ondersteunen om betere keuzes te maken bij het inkopen van producten.
In 2022 staat een klantonderzoek gepland om zo meer inzicht te krijgen in de behoeften die spelen bij onze klanten. Om meer inzicht te krijgen in de tevredenheid van onze klanten over onze samenwerking gaan we werken met een Net Promotor Score (NPS). Ook willen we graag met al onze klanten in gesprek gaan over duurzaamheid. Onze doelstelling is dat duurzaamheid in 2024 een vast onderdeel is van al onze klantbezoeken.

Rutger Smit
Export Manager
Voedingsrijke en smaakvolle producten
'Duurzaamheid begint steeds meer te leven bij onze klanten...'
Rutger Smit
Export Manager

“Duurzaamheid begint steeds meer te leven bij onze klanten, wij kunnen hierbij waarde voor hen toevoegen”
“We ontwikkelen regelmatig samen met onze klanten nieuwe producten, bijvoorbeeld voor specifieke toepassingen, voor betaalbare alternatieven en voor diverse andere vragen. Ook verrijken we onze producten met vitaminen en mineralen. Onze flexibiliteit en ondernemerschap zorgen ervoor dat we goed kunnen inspelen op vragen van onze klanten rondom productontwikkeling. Voor een van onze klanten verwerkten we bijvoorbeeld weidemelk apart in onze fabrieken, om te garanderen dat het melkpoeder uitsluitend van weidemelk gemaakt is. En dankzij de aankoop van de fabriek in Putten begin 2022 kunnen we ook nieuwe concepten bieden voor relatief kleine afnames. Hierdoor zijn we in de toekomst nóg flexibeler.”
“Ook op het gebied van duurzaamheid willen we graag samen met onze klanten werken aan productontwikkeling. Bij klantvragen en productontwikkeling draait het vaak om kansen in de markt, niches en waar de toegevoegde waarde zit. Daarom wil Vreugdenhil haar klanten graag uitnodigen om samen te werken om zo de duurzaamheid van onze producten te versnellen.”
“Als bedrijf hebben we ook een belangrijke rol om de klant mee te nemen in wat we zelf al doen en wat we hen kunnen bieden. Duurzaamheid begint steeds meer te leven bij onze klanten, vooral bij de (grotere) corporates en wij kunnen hierbij waarde voor hen toevoegen. Dit kan gaan over het verduurzamen hun producten maar ook over uitdagingen in de keten.”

Productontwikkeling
Voedingsrijke en smaakvolle producten
Productontwikkeling

Iedere dag werken we hard aan de ontwikkeling van nieuwe producten en de samenwerking met onze klanten wordt hierin steeds belangrijker. Bij de productontwikkeling focussen we op vier verschillende thema’s: i) voedingsrijke producten, waarbij we melkpoeders verrijken met vitaminen of mineralen. ii) gezondere producten, die minder suikers en onverzadigde vetten bevatten. iii) betaalbare alternatieven voor bestaande producten om meer mensen te kunnen voorzien van onze producten. iv) producten voor specifieke toepassingen, zoals kindervoeding, sondevoeding, of sportvoeding.
In productontwikkeling ligt de nadruk vaak op een van deze vier thema’s. Maar het is van belang om de andere thema’s hierbij niet uit het oog te verliezen. Zo is er bijvoorbeeld veel vraag naar betaalbare alternatieven. Ook binnen dit thema blijft bijvoorbeeld het waarborgen van de gezondheid van een product, bijvoorbeeld door de hoeveelheid toegevoegde suikers, een belangrijk aspect.
In 2021 zijn er zeven nieuwe producten ontwikkeld voor onze klanten. Hierbij is met name gewerkt aan betaalbaarheid, en ook kindervoeding kreeg veel aandacht. Onze doelstelling voor 2022 is om twee nieuwe producten te ontwikkelen die zijn verrijkt of geproduceerd met duurzamere ingrediënten, bijvoorbeeld vitamines, mineralen, minder suiker of onverzadigde vetten
Door melkpoeders te verrijken met de juiste vitamines en mineralen, leveren we een bijdrage aan de bestrijding van hidden hunger. Ook in 2021 bestond ongeveer 15% van onze eigen producten op de Afrikaanse markt uit verrijkte producten. Dit is vergelijkbaar met 2020. Ons doel voor 2022 is om twee nieuwe klanten te gaan beleveren die zich richten op ready-to-use-therapeutic-food (RUTF) en/of het tegengaan van ondervoeding.

Gerben van Schaik
Commercial Director
Voedingsrijke en smaakvolle producten
‘‘Samenwerking is een belangrijk onderdeel van onze nieuwe duurzamheidsstrategie’
Gerben van Schaik
Commercial Director

‘‘Samenwerking is een belangrijk onderdeel van onze nieuwe duurzamheidsstrategie’
“De afgelopen jaren hebben we mooie stappen gezet door verrijkt melkpoeder van onze eigen merken te introduceren in onder andere Afrika, het nieuwe betaalbare eigen merk Holland Horizon te lanceren, ons productportfolio voor de markt van melkpoeder voor specifieke toepassingen te vergroten en continu te blijven werken aan het verbeteren van de kwaliteit van onze producten en service. Uiteraard gaan wij op deze voet door en blijven we samen met onze klanten gezondere en voedingsrijkere producten ontwikkelen binnen nieuwe en bestaande markten. Daarnaast zien we de wereld om ons heen veranderen en dat vraagt om een aantal nieuwe stappen.”
“In veel regio’s waar onze klanten actief zijn heerst armoede. Wij willen onze klanten graag betaalbare concepten of verrijkte producten aanbieden. Dit doen we bijvoorbeeld door contact te leggen met klanten die zich richten op het tegengaan van ondervoeding”.
“Daarnaast hebben we ook te maken met diverse globale uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld klimaatverandering en grondstoffen schaarste. We gaan duurzaamheid en onze strategie structureel meenemen in onze klantbezoeken om anderen te inspireren en samenwerking op te zoeken waar dit relevant en logisch is. Komend jaar starten we met een klanttevredenheidsonderzoek, waarin we vragen stellen over diverse aspecten van onze producten en diensten; duurzaamheid wordt hierin ook meegenomen. Dit geeft een basis voor het voeren van gesprekken met klanten en samen te blijven werken aan verbetering en tevredenheid aan beide kanten.”
“Met onze wereldwijde keten waarmee we consumenten in veel landen bereiken, gecombineerd met de hoge kwaliteit van Nederlandse melk, en onze capaciteit om snel op veranderende omstandigheden te kunnen inspelen, kunnen we enorme impact maken in de keten. Onze afdelingen die contact hebben met klanten krijgen de komende jaren een belangrijke rol, zodat we nu en in de toekomst iedereen het beste van melk kunnen blijven bieden.”
Resultaten 2021
131
landen
… voorzien wij van voedingsrijke en smaakvolle melkpoeders.
Export buiten Europa
>80%
export buiten Europa
... naar landen rond de evenaar, waar het klimaat niet optimaal is voor het houden van melkvee en waar de infrastructuur voor goede melkverwerking vaak ontbreekt.
Hidden hunger
15%
van de producten op de Afrikaanse markt verrijkt
... wereldwijd lijden 2 miljard mensen aan hidden hunger en hebben een tekort aan één of meer voedingsstoffen. Om ondervoeding tegen te gaan, leveren we verrijkte melkpoeder aan de Afrikaanse markt.